Co je komunitní plánování

Komunitní plánování sociálních služeb je metoda, kterou lze na úrovni obcí nebo krajů plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům i potřebám jednotlivých občanů.

Charakteristickým znakem komunitního plánování sociálních služeb je důraz kladený na:
  • zapojování všech, kterých se zpracovávaná oblast týká,
  • na dialog a vyjednávání,
  • na dosažení výsledku, který je přijat a podporován většinou účastníků.
Kdo se účastní přípravy komunitního plánu ?
Zadavatelé
Zadavatel je ten, kdo je odpovědný za zajištění sociálních služeb, které odpovídají místním potřebám.

Poskytovatelé
Poskytovatel sociálních služeb může být: fyzická osoba, nestátní nezisková organizace, organizace zřízená obcí, organizace zřízená krajem, organizace zřízená státem. Všichni poskytovatelé mají při komunitním plánování rovné postavení. Jejich cíle a záměry mají stejnou váhu.

Uživatelé
Uživatel sociálních služeb je člověk v nepříznivé sociální situaci, kterému jsou služby určeny. Cíle a záměry uživatelů mají při komunitním plánování stejnou váhu jako cíle a záměry zadavatelů a poskytovatelů. Vyhledávání, oslovování a zapojování uživatelů do práce na komunitním plánu je nenahraditelná možnost, jak zjistit potřeby v sociálních službách, jak získat informace o kvalitě poskytovaných služeb, jak objevit existující mezery v jejich nabídce a jak objevit nové zdroje pro uspokojování potřeb.
Co získá uživatel a poskytovatel, zapojí-li se do komunitního plánování ?
  • Možnost podílet se na utváření celkového systému sociálních služeb
  • Příležitost prosazovat vlastní zájmy a cíle
  • Příležitost k navázání nové spolupráce
  • Informace o aktivitách, potřebách a trendech v oblasti sociálních služeb
Co je výsledkem komunitního plánování ?
Výsledkem je zejména systém sociálních služeb na místní úrovni, který odpovídá zjištěným místním potřebám, reaguje na lokální odlišnosti a zajišťuje, že finanční prostředky na služby vynakládané jsou efektivně využívány.
Co komunitní plán obsahuje?
  • Popis a analýzu existujících zdrojů (soupis a popis státních, obecních a nestátních poskytovatelů sociálních služeb a souvisejících služeb)
  • Statistické, sociologické, demografické údaje apod. (např. věkové složení obyvatel regionu, porodnost, úmrtnost, prognózy demografického vývoje)
  • Popis a analýzu existujících přání a potřeb obyvatel v oblasti sociálních služeb
  • Představu budoucnosti sociálních služeb – stanovení cílů a priorit rozvoje služeb
  • Časový plán postupu prací a zásady, které je třeba při zpracování a naplňování plánu dodržet
  • Způsob jakým budou jednotliví účastníci na místní úrovni zapojeni do vytváření a naplňování komunitního plánu.
  • Způsob, jakým bude KP sledován, vyhodnocován a případně měněn.
Jaký má komunitní plánování pro město přínos ?
  • Zapojuje všechny účastníky systému sociálních služeb (tedy uživatele, poskytovatele, zadavatele) do přípravy a uskutečňování plánu sociálních služeb a zvyšuje tak podíl občanů na rozhodovacím procesu o způsobu jejich zajišťování, legitimizuje rozhodování řídících a zastupitelských orgánů a zvyšuje míru zapojení občanů do dění v obci
  • Podporuje dialog a spolupráci mezi obyvateli, zvyšuje pocit příslušnosti ke komunitě a umožňuje objevovat nové lidské i materiální zdroje
  • Zvyšuje dostupnost a kvalitu sociálních služeb a rozšiřuje jejich nabídku, zajišťuje, aby sociální služby odpovídaly zjištěným místním potřebám, reagovaly na lokální odlišnosti
  • Zvyšuje efektivitu investovaných finančních prostředků, protože je vynakládá jen na takové služby, které jsou potřebné



KPSS KONICKA © 2007 Vytvořil Radek Ohanka